Nubbi nieida (andra flickan)

Bures! (Hej på samiska) =D

Jag är den andra grundaren till denna blogg, bloggen som ska bli en legend! Och leva kvar i hundratals år. Katti och jag ska finnas med i alla historieböcker... där barn ska få lära sig om oss i skolan! Dom två sametjejerna som tog hela världen med storm och fick alla att se det som de flesta har blundat för!

Okej, det där var kanske lite av en överdrift. Men vi ska i alla fall blogga om allt som rör samerna, inklusive oss själva och försöka oss på något i den stilen av det som jag nämnde tidigare. Vi ska samla en massa fakta och skriva upp den här, utan att det ska bli tråkigt för er att läsa. Ni ska fatta hela grejen, alla orättvisor men även det som är bra!

I alla fall, det är jag som är Majjen. Heter Marja-Susanna och är ett år yngre är Katti, räkna själv. Jag och Katti är släkt och har varit vänner sen vi föddes då våra föräldrar är kusiner. Min familj är också aktiv inom renskötseln och jag älskar verkligen livet som same. Jag älskar fjällvärlden och är med i baste sameby. Katti är med i girjas men dom gränsar till varandra så vi ses ofta på rengärden. Jag brukar nämligen också vara rätt mycket i girjas.

Ja, Katti har ju berättat hur blogg idéen startade. På sáminuorras förbundsmöte, där vi blev upprörda över alla orättvisor som få vet något om! Nu ska vi bli politiskt aktiva. Eftersom att både jag och Katti är gapiga och vill synas och höras så passar vi bra ihop somm bloggpartners. LÄS BLOGGEN!

Sápmi ♥
/ Majjen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0