Lappjävel?

Tjena.
Håller på och packar lite, hoppas att jag fått med mig allt nu. Bikinin är med, så jag hoppas att jag i alla fall får lite färg. Men det brukar jag inte få, eftersom att min hy bara blir lite röd.

A* i min förra klass sa att alla samer var bleka, feta och korta. Själv var hon ju underbart snygg, enligt henne själv. Hon kommer söderifrån, är lång, smal och brun, och hon anser att detta är bättre. Gumman, alla har lika värde.

Jag måste säga hur komiskt jag tycker att det är, visst att många samer är korta, men det beror på generna. Bleka vet jag inte riktigt, en del samer har verkligen en mörk hy utan att ha pressat solarium. Att samerna är feta.. ja, vad ska jag säga? Om man är fet så beror det ju oftast på livsstilen, så det beror nog på personen själv.

Det roliga är att den här brudens f.d bästa vän är same. Jag tror att det är därför som hon nu pratar illa om i princip allt som är samiskt. Hon använder ofta ord som lappjävel, det är kränkande. Även fast inte just jag tar åt mig av det så finns det säkert många andra som tar illa vid sig. Jag och Katti har ju skrivit " Lappjävlarna har ordet", hoppas att ni förstår vad vi menar med det nu.
Det jag kan säga till A* och till alla andra personer som har fördomar; skärp er!

Ráhkisvuohta buohkaide!
Majjen.


Kommentarer
Postat av: Ems

Go Brudar!=P

2008-09-30 @ 23:35:46
Postat av: tesso

Majjen komiskt var det ja, haha, jag håller med dig och kör hårt me bloggen brudar!! ;D

2008-10-01 @ 16:05:52
URL: http://tttherese.blogg.se/
Postat av: Anonym

Den tjejen bor verkligen på fel ställe i såna fall. Dem flesta som bor här uppe är samer :P

2008-10-01 @ 16:58:32
Postat av: ellen

håller med er andra, kör hårt! det här kan bli något :D

2008-10-01 @ 19:41:02
URL: http://epoggatssarri.blogg.se/
Postat av: Cilla

Lätt fel ställe. Det var som 08an som klagade på snön/renar/kyla/samer. Han flyttade hem till fjollträsk igen XD hah

2008-10-04 @ 19:42:33
Postat av: Anonym

inställningen ni har är helt rätt, alla är lika värda och folk som sitter och klankar ner på andra människor bevisar bara hur lite dom vet egentligen. Är själv inte same men tycker att kulturen är oerhört intressant och förstår inte hur någon kan skämmas över att vara det, men det är klart om folk pratar illa som det så kanske det blir så. Men man får hoppas det blir ändring på det och att folk mognar. Er blogg är toppen fortsätt uppdatera! :)

2008-10-29 @ 14:45:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0