gratulationer

 eftersom jag inte kommer kunna blogga på hela helgen så får jag gratta våran kära vän och kusin Therese Poggats på hennes 16 års dag imorgon, GRATTIS!

Nu ska jag också packa precis som majjen, men mina saker som jag ska ta med måste tåla lite mer kyla...LYCKANS DIG MAJJEN!
Jag har tre koltar med mig, ifall jag får panik har jag några att völja mellan. men detta kommer bara resultera i enorm beslutsångest.
             -"Voi hearra! Vilken kolt ska jag ha? Vilken sjal ska jag ta? oj helvete, vilken jävla brosch ska jag ta?!"


Jag läste en artikel på www.samer.se som handlade om en rapport som DO gjort. Den handlade om hur vi samer har blivit och blir diskriminerade. Det fick mig att tänka på hur det ligger till.

På saminuorras förbundsmöte pratade vi om en rapport från jordbruksdepartementet(?) där några "kunniga" människor skulle lägga sig i hur vi kastrerar renar. De kom med kommentarer som tydligt visade på att det satte sig ett huvud över oss, de hävdade att det sättet vi använder oss av inte är bra för renen för att den skapar onödigt lidande. De kallades oss "lekmän", och ursäkta mig: men va fan menar de med "lekmän"? I mina öron låter "lekmän" inte positivt, låter som om vi är något de bara vill skyffla under mattan och kalla oss oseriösa och dumma. Renskötsel är ett ARBETE! inte en hobby som de flesta tror, man måste satsa helhjärtat på det annars går det inte runt. Och man kallar inte en arbetsgrupp för lekmän.
HUR KAN MAN SOM STATSANSTÄLLD BARA SÄTTA SIG ÖVER EN GRUPP MÄNNISKOR OCH TRO ATT MAN VET BÄST när man i själva verket vet minst?

En till sak som gör mig så JÄVLA förbannad är Sveriges regering! De vill låtsas hjälpa oss med lappkodicillen och försöka göra det bra igen. Grejjen med lappkodicillen är att Sverige och Norge har kommit överens om renbetesmarker för samer, särkilt för de samer som jobbar gränsöverskridande. Det är en lag som inte går att upphäva, denna lag är gemensam för både sverige och norge. Vad tror ni inte norge gör då? De siftar någon sorts lag som gör att lappkodicillen inte kan fungera normalt(jag ska ta reda på mer fakta). De bryter alltså mot kodicillen. Om ett land bryter en lag mot ett annat land, då blir det ett himlans liv. Men tror ni någon brydde sig om det här? nej....
Sverige skrev ett snällt litet brev till norge där de snällt och försiktigt bad om att de skulle ändra lagen, när norge fick brevet så gjorde det i princip så här: slängde de i papperskorgen...
Sen dess har inget hänt, och detta var väldigt längesen!
Nu pratas det om att en oberoende sanningkommission ska gå och utreda saken. Detta hoppas jag verkligen på!



Nu ska jag packa vidare för lycksele!

Ráhkisvuohta
Katti Poggats



Kommentarer
Postat av: Anonym

kom igen, uppdatera lite nu!

2008-10-09 @ 20:46:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0